מעליות ירוקות והחזר אנרגיה לרשת

יעילות אנרגטית גבוהה יצמצמו את עלויות החשמל הקשורות לתפעול המעלית.

המערכת משמשת ללכידת אנרגיה שנוצרת מנסיעת המעלית לשימוש חוזר בה להפעלת המעלית, ומציעה דרך פשוטה, יעילה ולמעשה נטולת תחזוקה לצמצם את צריכת האנרגיה של מעליות בשיעור של עד 70%. יש כבר יותר משבעה מיליארד נסיעות במעליות בכל יום בעולם, ולהפחתת צריכת אנרגיה של 70% תהיה השפעה מיידית בהשגת יעדי פחמן חדש המתפרסים על פני מספר תעשיות, כולל תחבורה אנכית.

הערכה היא כי מבנים צורכים כ-40% מהחשמל ברחבי העולם. המצב המדאיג ממילא עלול להחמיר בגלל הגידול המהיר באוכלוסייה אילצו מדינות להגביר את המגמה האדריכלית של בנייה כלפי מעלה.

הגדלת גובה הבניין מובילה לביקוש גבוה יותר לתחבורה אנכית ולעלייה בשימוש במעליות, מה שמביא לעלייה משמעותית בביקוש לאנרגיה. מספרי צריכת האנרגיה של מעליות יכולים להיות די קשים, ומהווים 2% עד 40% מסך הביקוש לחשמל של בניין. כדאי לשים את זה בפרספקטיבה, ההערכה היא שצריכת האנרגיה הכוללת של מעליות ב-EU-27 היא קרוב ל-20 TWh בשנה, קרוב ל-1% מכלל הביקוש לחשמל באזור.

מעליות הן צרכני חשמל לפרקים. בעת הסעת נוסעים, צריכת החשמל המיידית יכולה להיות פי אלף יותר מאשר בזמן המתנה. יתרה מכך, לכל נסיעה יש פרופיל כוח ייחודי למדי בשל הבדלי עומס, כיוון ומשך זמן. המעליות פועלות גם בצורה מחזורית ביותר לאורך כל יום וצורכות כמויות ניכרות של אנרגיה. עם זאת, מעליות גם מייצרות אנרגיה, אשר לרוב מתפזרת ללא מטרה בהנעות מעליות, אך ניתן ללכוד ולעשות בהן שימוש חוזר מנסיעה אחת לאחרת, מה שמגדיל את היעילות האנרגטית.

מה לעשות עם אנרגיה שנוצרת?

מעליות חשמליות המצוידות בממירים (בקר תדר), המוכרים בתעשייה גם VVVF )משתנה מתח משתנה בתדר), מייצרות אנרגיה תוך כדי תנועה מעלה ומטה בפיר מעלית.

ניתן להתמודד עם האנרגיה המופקת בשלוש דרכים שונות: על ידי הוצאתה ל"פח", שימוש בה עם אובדן במקום אחר בבניין או שימוש חוזר בה להפעלת המעלית.

עד כה, האפשרות הנפוצה ביותר הייתה פשוט לתת לו להתבזבז כחום דרך נגד בלימה. הנגדים מופעלים על ידי הבקר ומגנים על הבקר מפני מתח יתר פנימי על ידי הסרת אנרגיה עודפת מהמערכת.

אפשרות נוספת היא שליחת האנרגיה המתחדשת בחזרה לרשת. זה נעשה באמצעות כוננים רגנרטיביים: כונן חד-כיווני רגיל מוחלף בכונן דו-כיווני (רגנרטיבי) המחזיר את האנרגיה העודפת לרשת. היתרון הוא האנרגיה המוזרקת לבניין לשימוש במערכות אחרות. עם זאת, אנרגיה זו חייבת לשמש בתוך רשת הבניין בזמן אמת. בצד החיסרון, צריכת האנרגיה הכוללת של המעלית גדלה למעשה בהשוואה לאופציה הראשונה של לא לעשות כלום בגלל צריכת המתנה גבוהה יותר של כוננים רגנרטיביים. בנוסף, כוננים רגנרטיביים דורשים מסננים מיוחדים על מנת להבטיח שהאנרגיה שנוצרת תואמת את התקנים הנדרשים אשר בנוסף ליעילות הנמוכה, הופכים את הפתרון לפחות מאידיאלי.

הפתרון היעיל ביותר באנרגיה שצץ בתקופה האחרונה הוא לאגור אנרגיית בלימה בקבלי-על ושימוש חוזר בה כמעט ללא הפסד במעלית עצמה.

מערכת כזו מזהה אוטומטית מתי המנוע מייצר ואוגרת את האנרגיה לפני שהיא עוברת לנגדי הבלימה, ומחזירה את האנרגיה לפני שהכונן לוקח אותה מהרשת. אם קבלי העל כבר מלאים, האנרגיה עדיין תעבור לנגדי הבלימה, וכאשר מארז קבלי העל מתרוקן מאנרגיה, המעלית שואבת את האנרגיה הנדרשת במלואה מהרשת.

אלפי יחידות אלו כבר פרוסות בשטח, ועוד מתעניינים ככל שמחירי האנרגיה עולים, בעוד התקנות הסביבתיות מתהדקות.

שחזור אנרגיה קינטית למעליות

בשילוב ההשפעות החיוביות של שחזור אנרגיה והיכולות, קבלי העל יכולים לעזור לחסוך באנרגיה ולשפר את היציבות של מערכת החשמל בבניינים.המכשיר המשתמש בשילוב של בנק אגירת אנרגיה יחד עם אלקטרוניקת כוח יעילה לניהול זרימות האנרגיה אל המעלית וממנה, בעזרת בקר לוגי משולב.

המערכת נועדה להקל מאוד על תהליך ההתקנה עבור מפעילי מעליות שאינם בהכרח יודעים הרבה על אחסון ויעילות אנרגיה. לקוחות יכולים להשיג החזר על ההשקעה תוך פחות משנתיים, פוטנציאלי אפילו מהר יותר עם העלייה האחרונה במחירי האנרגיה. בנוסף, לקוחות יכולים לקבל תעודות יעילות אנרגטית המכה בהקלות ותקבולים כיאה לבניין ירוק.

  • מערכת פשוטה, יעילה ולמעשה נטולת תחזוקה למעליות תעשייתיות ומעליות נוסעים
  • אגירת אנרגיה מכנית בזמן הנמכה או הרמה ריקה
  • בלימה מבוקרת במקרה של הפסקת חשמל
  • ניהול צריכת חשמל יעיל יותר באתר
  • אפשרות לשילוב עם לוחות PV

קבלי-על יכולים לעמוד ביותר ממיליון מחזורי טעינה-פריקה עם קצב טעינה גבוה ושיא הספק. המערכת יכולה לתמוך במעלית עם 4-6 קילוואט. לשם השוואה, שימוש בסוללות Li-ion יהפוך מערכת חזקה לא פחות למסורבלת וידרוש החלפה שנתית. עם קבלי-על, לעומת זאת, אורך החיים הצפוי של הפתרון הוא 15-20 שנים.

ההתקנה קלה במיוחד ועם חיבור דו-חוטי פשוט לא תידרש יותר מ-20 דקות מרגע שכונן המעלית באתר. המערכת מנהלת את עצמה, מנטרת את תאי קבלי העל, ומבצע קירור בעת הצורך תוך מתן אנרגיה למעלית במהלך הצריכה ואגירת האנרגיה בשלב ההתחדשות.

• למעלה ממיליון מחזורים וחיי לוח שנה ארוכים יותר – 15 עד 20 שנים

• חיסכון באנרגיה מדיד ונגיש של עד 70%

• אחסון אנרגיה אמין של 100% ללא תחזוקה

• אין עיוות הרמוני לרשת החשמל

• אינטגרציה פשוטה עם חיבור דו-חוטי